Ce este Tai Chi?

Tai Chi Chuan pentru tineAvându-şi originile în China, Tai Chi (NT: prescurtarea de la Tai Chi Chuan) este un sistem de exerciţii eficiente pentru sănătatea minţii şi a corpului. Deşi este o artă care înglobează profunde cunoştinţe şi aptitudini, Tai Chi-ul este uşor de învăţat şi beneficiile pe care le aduce sănătăţii apar foarte repede.

Pentru mulţi, se continuă ca o călătorie pe tot parcursul vieţii. Există mai multe stiluri şi forme ale Tai Chi-ului, principalele fiind Chen, Yang, Wu, apoi un alt Wu (de fapt sunt două cuvinte diferite în limba chineză) şi Sun. Fiecare stil are propriile sale caracteristici, deşi cele mai multe dintre ele au aceleaşi principii de bază. Aceste principii de bază includ integrarea minţii şi corpului, fluiditatea mişcării, controlul respiraţiei şi concentrarea mentală.

Punctul central de interes este de a-i permite Qi-ului sau forţei vitale să circule constant şi cu putere prin tot corpul.

Armonia totală dintre eul interior şi cel exterior provine din integrarea minţii şi corpului, realizată prin practicarea Tai Chi-ului în mod constant.

Pentru sănătatea ta

Tai Chi Chuan pentru tinePersoane autorizate din domeniul medical şi al fitness-ului accentuează importanţa faptului că exerciţiile eficiente pentru sănătate trebuie să includă trei componente:

  1. fitness-ul cardio-vascular sau rezistenţă
  2. forţă musculară
  3. flexibilitate.

Fitness-ul cardio-vascular

Starea de fitness cardio-vascular înseamnă o capacitate sporită a inimii şi plămânilor. O bună aprovizionare cu sânge şi oxigen este esenţială pentru menţinerea unei sănătăţi optime şi pentru vindecarea oricărei boli.

În 1996, a fost efectuat un studiu asupra a 126 de pacienţi care au suferit un atac de cord. Aceştia au fost aleşi în mod arbitrar să participe la un curs de Tai Chi sau unul de exerciţii aerobice şi într-un grup martor care nu a făcut exerciţii. Pacienţii din grupul de Tai Chi au înregistrat rezultate mai bune în ceea ce priveşte fitness-ul cardiovascular şi tensiunea sangvină decât cei care nu au făcut exerciţii. Mai mult, 80% din persoanele din grupul de Tai Chi au continuat practicarea acestuia în vreme ce grupul martor şi-a păstrat doar 10% din efectivul iniţial. Grupul de aerobic şi-a păstrat mai puţini membri decât cel de Tai Chi, iar tensiunea lor diastolică nu s-a îmbunătăţit.

De atunci, şi alte studii efectuate au confirmat eficienţa Tai Chi-ului pentru fitness-ul cardiovascular.

Sporirea forţei musculare

Forța Tai Chi ChuanPrin întărirea muşchilor, păstrăm stabilitatea articulaţiilor şi le protejăm. Desigur, avem nevoie de muşchi ca să ne mişcăm şi, când facem mişcare, aceştia pompează fluide şi sânge în întreg corpul, îmbunătăţind nu numai funcţionarea organelor şi a încheieturilor, dar şi a întregului corp.

Mulţi sportivi de performanţă suferă de osteoartrită în urma accidentărilor. Totuşi, sunt capabili de performanţe de cel mai înalt nivel, deoarece muşchii lor puternici le protejează articulaţiile şi reduc durerile provocate de osteoartrită. Cu toate acestea, după ce se retrag din activitatea sportivă, forţa muşchilor lor se diminuează şi artrita se înrăutăţeşte brusc.

Putem trage concluzia că, dacă ar fi început să practice Tai Chi după retragerea din sport, şi-ar fi menţinut forţa musculară şi s-ar fi bucurat de o viaţă mai sănătoasă şi mai fericită.

Flexibilitatea

Flexibilitatea ne îmbunătăţeşte amplitudinea mişcărilor, făcându-ne să funcţionăm mai bine. Dacă suntem flexibili, ne păstrăm sănătatea articulaţiilor, a muşchilor şi, în general, a întregului corp, fapt care ne permite să fim mai activi.

Jim, un pompier pensionar de 56 de ani, este un bun exemplu al modului în care Tai Chi-ul ne poate îmbunătăţi flexibilitatea. În urma unei accidentări la serviciu, Jim nu-şi mai putea ridica braţele mai sus de nivelul umerilor. Deşi, în rest, era sănătos, se simţea frustrat în mod constant. Nu putea ajunge în partea de sus a bufetului, nu putea să-şi zugrăvească casa, nici măcar nu putea lua o carte de pe un raft de deasupra capului. Jim renunţase la gândul că şi-ar mai putea reveni vreodată la normal. Apoi, doar pentru a face exerciţii fizice, s-a apucat de Tai Chi. După şase luni, şi-a recăpătat flexibilitatea normală a articulaţiilor umerilor. Viaţa i s-a schimbat complet. Acum îşi putea întinde mâinile cât de sus dorea.

Haideţi să ne lămurim

În afara acestor trei componente principale ale unor exerciţii benefice sănătăţii, Tai Chi-ul îmbunătăţeşte şi postura, o componentă importantă a sănătăţii.

Obţinerea unei posturi corecte va avea ca rezultat o uzură diminuată a muşchilor articulaţiilor.

Tai Chi ChuanCând postura este dreaptă, spaţiul alocat plămânilor este mai mare. Încercaţi să inspiraţi adânc şi să vă umflaţi pieptul. Veţi observa că există mai mult spaţiu în interior. Acum, gârboviţi-vă. Spaţiul din interiorul pieptului se diminuează, nu-i aşa? După cum observaţi, corpul funcţionează mai bine dacă postura este dreaptă.

Shirley suferea de dureri de spate şi de probleme de sciatică de câtăva vreme, când a început să practice Tai Chi. Tai Chi-ul a ajutat-o în mod real. “Cred că o parte a motivului pentru care m-am simţit mai bine a fost că Tai Chi-ul mi-a fortificat muşchii spatelui şi m-a făcut conştientă de importanţa menţinerii unei posturi corecte pe tot parcursul zilei”, spune ea. “Nu mai stau cocoşată. Asta a schimbat totul”.

La rândul ei, o postură bună îmbunătăţeşte echilibrul, prevenind căderile şi rănirea. Shirley adaugă: “Tai Chi-ul mi-a fortificat şi gleznele. Făceam una sau două entorse în fiecare an. Acum, cu glezne mai puternice şi cu o postură mai bună, îmi ţin echilibrul mult mai bine şi, pe măsură ce îmbătrânesc, va fi mai puţin probabil să cad”.

Totul e în mintea voastră

Tai Chi Chuan pentru incepatoriMintea este cel mai important aspect al sănătăţii. Toată lumea acceptă faptul că mintea controlează corpul. Mai mult ca sigur că aţi auzit de oameni care şi-au depăşit dizabilităţile, întrucât aveau o atitudine pozitivă şi o minte puternică. Iar Tai Chi-ul, ca unul dintre cele mai puternice exerciţii pentru minte şi corp, îl învaţă pe student să fie conştient de propria energia care îi oferă un autocontrol superior şi încredere.

Aproape orice practicant de Tai Chi recunoaşte efectul puternic al acestuia asupra relaxării şi concentrării. Să o luăm pe Joanna, de exemplu. Cu zece ani în urmă, în timp ce conducea, o furgonetă care a trecut pe roşu i-a tăiat calea. Ca rezultat, i-au fost ciupiţi şapte nervi dintre craniu şi coccis. Desele călătorii de afaceri nu erau nici ele de natură să o ajute. Ani întregi a trăit chinuită de dureri.

În cele din urmă, un chiropractician i-a sugerat să încerce Tai Chi. “Un curs introductiv de şase săptămâni a fost sufiecient să  devin dependentă“, spune Joanna. “Am observat că fie şi numai într-un răstimp atât de scurt, ceea ce făceam a fost suficient pentru a mă ajuta să încep să mă relaxez şi asta a însemnat că spatelui meu i-a fost oferită şansa de a se reface”.

Stresul

Nu este neapărat să fi fost răniţi pentru a beneficia de relaxarea indusă de Tai Chi. Tai Chi-ul vă oferă pur şi simplu un instrument care să vă ajute să vă descurcaţi cu realităţile vieţii moderne de zi cu zi, prin aprecierea liniştii şi a naturii din jurul vostru.

O dată cu relaxarea, apare şi diminuarea stresului. Fiind o persoană energică, angrenată în lumea afacerilor, Joanna a beneficiat pe deplin de cei opt ani în care a practicat Tai Chi-ul. “Din punct de vedere fizic, mă descurc mult mai bine cu stresul decât înainte. Acum îmi dau seama cu mult înainte de reacţia mea la stres şi pot acţiona în consecinţă. Aceasta înseamnă că nu mai am parte de umeri încordaţi şi de dureri de cap”.

“La nivel mental, îmi dau seama că interacţionez cu oamenii şi controlez situaţiile stresante în mod diferit. Sunt mai înclinată să iau lucrurile mai uşor, să ascult şi să evaluez o situaţie, decât eram înainte”, continuă ea. “Îmi folosesc energia mai bine şi încerc să fiu mai atentă la energia celorlalţi, să le evaluez starea mentală şi fizică. Acest fapt îmi este de foarte mare ajutor când am de-a face cu oameni şi situaţii dificile”.

Starea de spirit

Tai Chi Chuan si starea de spiritÎn acest context, termenul „spirit” se referă pur şi simplu la a te simţi bine şi a avea o atitudine pozitivă, în loc de a avea un sens religios sau ocult. De exemplu, „Hei, azi sunt într-o dispoziţie de zile mari” sau „Astăzi, sunt fericit”. De obicei, nu este simplu să ne controlăm dispoziţia sau starea sufletească cu conştientul nostru. Dacă ar fi fost uşor, depresia nu ar mai fi aşa de des întâlnită şi nici nu ar mai fi atât de greu de tratat. Starea de spirit sau dispoziţia este controlată în mare parte de subconştient care are o putere imensă de a ne controla. De exemplu, ştim că suntem deprimaţi şi, deşi ne displace profund acest lucru, nu putem ieşi din acea stare mentală.

Stresul zilnic, negativismul şi emoţiile distructive se acumulează deprimându-ne, în timp ce atunci când ne aflăm în mijlocul naturii, de exemplu, sau implicaţi într-o activitate culturală, energia psihicului nostru se echilibrează. Mult prea des, societatea vestică, cu ritmul ei rapid, înclină balanţa spre latura negativă. De fapt, în vest, mai mult de 50% dintre boli sunt cauzate de probleme legate de psihic, cum ar fi stresul.

Spiritul este deseori înţeles ca o formă de spirit al comunității, care este percepută ca un lucru mult mai important decât eul propriu.

Tai Chi-ul vă poate veni în ajutor. Vechii chinezi erau conştienţi de forţa imensă a minţii/spiritului. Tai Chi-ul are drept scop armonizarea omului cu natura şi atingerea unui echilibru între liniştea minţii şi forţa fizică. Un echilibru mai bun linişteşte subconştientul.

Sporirea Qi-ului, forţa vitală, în timpul practicării Tai Chi-ului este calea spre înnobilarea spiritului. Qi-ul este pur şi simplu energia vieţii, prezentă în toate fiinţele vii. În cazul oamenilor, mintea poate învăţa să sporească Qi-ul care, la rândul său, se conectează cu subconştientul pentru a ne îmbunătăţi atitudinea mentală. Qi-ul sporeşte când persoana respectivă este echilibrată şi în armonie cu mediul înconjurător. De îndată ce corpul nostru este relaxat şi calm, iar mintea noastră receptivă, Qi-ul va începe să circule. Iar acest lucru vă va face sufletul să zboare.

 

Articol de dr. Paul Lam © Tai Chi Productions, tradus cu permisiunea autorului.

Toate drepturile rezervate. Puteţi copia acest articol în scop educativ, dar nu în scopul unor câştiguri băneşti. De exemplu, puteţi oferi o copie a acestui articol elevilor dumneavoastră care plătesc cursurile sau participanţilor la conferinţe, dar nu le puteţi cere bani pentru aceasta.

Scris de Miruna Macavei

Caut armonia, autenticitatea și simplitatea. Practic și scriu despre Feng Shui din 2003; sunt instructor de practici taoiste din 2006 și terapeut Chi Nei Tsang din 2015. Scriu poezii, desenez și pictez. Mă găsești la 0720-029877 și la miruna@simplitao.ro.

Comentarii

comentarii

Curs Qigong 2 Popup