Aoleu, rinichiul meu?

Odată cu trecerea timpului, “rinichii” încep să dea rateuri. Ba ți se umflă picioarele de la retenția de apă, ba simți junghiuri în spate sau (bărbații) își pierd podoaba capilară și alte funcții importante legate de virilitate și fertilitate.

În plus, te simți lipsit de energie și entuziasm și nici cu libido-ul nu mai stai chiar bine.

Pe lângă trecerea timpului, un alt motiv pentru care ”rinichii” încep să dea rateuri este scăderea energiei sexuale Jing. Și dacă timpul nu îl putem opri, putem face ceva cu energia Jing pentru a ne îmbunătăți sănătatea rinichilor.

Așadar, dacă ești în căutarea unor remedii pentru rinichi, ai nimerit bine. Până la sfârșitul articolului, vei avea 10 exerciții practice (din experiența a 20 de ani de practică a artei Qigong) care să te ajute să îți menții rinichii sănătoși.

Meridianul rinichilorÎn medicina tradițională chinezească (MTC), “rinichii” sunt de fapt un complex care implică rinichii, glandele suprarenale, vezica urinară (organ-pereche al rinichilor), plus organele genitale (expresiv numite “rinichii exteriori”) care sunt legate tot de elementul apă (elementul rinichilor în MTC). La ele se adaugă meridianele de acupunctură ale rinichilor și vezicii urinare.

Occident versus Orient

În medicina vestică, rinichii sunt importanți în primul rând pentru capacitatea lor de filtrare și, deci, de curățare a sângelui de deșeuri. Plus că ei secretă și o serie de hormoni care stimulează măduva osoasă să genereze celule roșii, să regleze tensiunea și să mențină la nivel normal calciul din sânge.

În Orient, rinichii sunt legați de funcții fizice și energetice:

  • depozitează Yuan Qi, acea energie primordială cu care ne naștem și pe care o consumăm în mod constant; din Yuan Qi face parte Jing – esența sexuală
  • controlează dezvoltarea corpului și funcția de reproducere
  • controlează oasele
  • ajută la crearea măduvei și a materiei cerebrale
  • influențează creșterea și sănătatea dinților și a părului
  • îți păstrează voința puternică (chinezii consideră că voința este legată de rinichi)
  • te păstrează strălucitor și zemos 😊, adică plin de farmec și de atracție sexuală

Știi deja că noi îți oferim mai multă practică decât teorie, deci, să trecem la treabă!

Remedii pentru rinichi – 10 exerciții orientale ca să ai rinichi sănătoși

Citește-le pe toate și începe cu cel care te atrage mai mult. Apoi, fă-le și pe celelalte pentru că dau rezultate, îți garantăm noi din experiența a 20 de ani de practică a artei Qigong.

1. Respirația coloanei vertebrale cu accent pe zona lombară

Este un exerciţiu uşor pe care noi îl exersăm ca încălzire la orele de Tai Chi Chuan şi Qigong.

Cum se face

Remedii pentru rinichi

În picioare, cu tălpile depărtate, genunchii îndoiţi, inspiră şi trage spre spate bărbia, coatele şi bazinul, cambrând coloana. Nu da capul pe spate, ci trage bărbia în jos, spre piept, extinzând ceafa, ca să-ţi protejezi vertebrele cervicale. Expiră şi adu în faţă bărbia, apropie coatele şi curbează zona lombară în spate, fără a forţa.

Ține-ți atenția pe exercițiu și simte, în special, zona lombară superioară unde sunt rinichii. Conectează respirația cu mișcarea, repetă de câteva ori şi simte-te bine.

Beneficii

  • activezi întreaga coloană vertebrală, în special zona lombară
  • activezi pompele energetice din coloan[ (cele care te ajută să circuli energia de la bază către creier)
  • scoți tensiunile din coloană
  • hrănești și eliberezi discurile intervertebrale
  • aduci energie către creier
  • eliberezi partea din față a cutiei toracice (care se comprimă din cauza posturii defectuoase)

2. Masarea punctului Rinichi 1, Yong Quan, cu degetele sau cu un obiect (bilă de cauciuc cu țepi)

Punctul energetic Yong Quan (rinichi 1)Pentru ca aceste remedii pentru rinichi să fie eficiente, trebuie să știm puțină teorie legată de punctele energetice.

Ca să afli unde e Yong Quan, așează-te pe scaun, fără pantofi, pune un picior peste celălalt și strânge degetele către talpă. Punctul rinichi 1 este în scobitura care se formează.

Cum se face

Masezi mai întâi toată talpa ca să o încălzești (e mai bine să faci exercițiul fără ciorapi). Dacă vrei, folosește o cremă mai grasă sau puțin ulei de masaj.

Cu montul degetului arătător masezi în scobitura piciorului unde este punctul R1. Masează circular în ambele sensuri. Dacă ai timp, caută alte puncte sensibile, ca să nu zic dureroase, din talpă și masează-le și pe ele.

Beneficii

  • activezi punctul energetic al rinichilor și te vei conecta mai bine cu pământul (important dacă exersezi Tai Chi și Qigong, dar și când pur și simplu mergi)
  • atragi energia în exces din cap (poate ajuta la durerile de cap)
  • obții un efect de calmare, mai ales dacă ești anxios
  • scapi de durerile din talpă, gambă și întregul picior

Varianta masajulul tălpii cu bila cu țepi din cauciuc BIla masaj

O alternativă mai cuprinzătoare, în sensul că masezi mai multe puncte reflexe dintr-un foc, pardon, dintr-un țep, 😊 este bila de masaj de la firma Kettler. Îi mulțumesc Roxanei Ivănescu de la Pilates Rocks Studio că mi-a recomandat setul de bile!

Stai în picioare încălțat doar cu șosete. Pune bila albă, de dimensiuni mai mici, pe jos, și începi să o calci cu grijă, apăsând-o cu talpa. Rulezi bila și apeși și în alt loc, până acoperi toată suprafața tălpii.

Nu te grăbi, presează și menține, apoi treci la altă zonă. Așa ai parte de un masaj reflexogen simplu și gratuit, când și unde vrei tu.

Beneficii

  • activezi toate zonele reflexogene din talpă
  • energizezi întregul corp
  • simți mai clar legătura cu pământul

3. Respiratia de activare a rinichilor

Este un exercițiu simplu, benefic pentru energizarea rinichilor.

Cum se face

Masează palmele până se încălzesc. Pune palmele pe spate, mai sus, către coastele inferioare. Lasă căldura palmelor să încălzească rinichii. Vizualizează-i albaștri, strălucitori și surâzători. Masează zona rinichilor cu mișcări energice.

Apoi, inspiră, extinde zona lombară către spate și lovește rinichii uşor cu pumnii. Expiră făcând sunetul CIUUU al rinichilor, păstrând palmele pe rinichi. Odihnește-te câteva secunde, surâzând rinichilor.

Reia exercițiul de mai multe ori (9 – 18 ori). La final, vizualizează rinichii albaștri, simte blândete, linişte și pace în interiorul lor.

Beneficii

  • aduci energie în rinichi
  • calmezi anxietatea și stresul
  • calmezi durerile de spate
  • stimulezi virtuțile rinichilor – blândețe, pace, calm

4. Masarea zonei reflexogene a rinichilor de sub ombilic

Zona reflexogena a rinichilorE un exercițiu pe care e mai relaxant dacă-l faci întins în pat.

Merge însă și făcut pe scaun, dar va trebui să-ți desfaci cureaua sau nasturii de la pantalon sau fustă (trebuie să ai abdomenul inferior liber de constrângeri 😊.

În terapia Chi Nei Tsang se cunoaște că pe abdomen există zone reflexogene ale organelor interne. Terapia CNT este complexă și are multe manevre făcute de terapeuți specializați, dar poți apela și tu la puterea ei masându-te când ai nevoie.

Cum se face

Întinde-te în pat, dezgolește-ți abdomenul și masează mai întâi un strat subțire de ulei natural sau bio (încearcă uleiul de cocos, face minuni la piele!).

Uită-te pe imaginea alăturată și masează-ți ușor, cu vârfurile degetelor, zona reflexogenă notată RI (rinichi). Bineînțeles, nu te împiedică nimic să masezi și alte zone. 😊

Beneficii

  • relaxezi abdomenul care este o zonă tensionată în general
  • scoți tensiunile din zona rinichilor și le îmbunătățești starea
  • ajuți la digestie, absorbție și eliminare

5. Căldură și vizualizare

Este un remediu pentru rinichi mai simplu, dar care are calitatea că poate fi făcut oricând, chiar și în public și nimeni nu-și va da seama că tu faci, de fapt, Qigong!

Cum se face

Pe scaun, la birou, într-un mijloc de transport, în picioare așteptând la vreo coadă, pune palmele calde pe zona rinichilor (masează-ți palmele în prealabil). Preia căldura din palme în rinichi și simte-i cum se liniștesc. Vizualizează-i albaștri și surâzători.

Poți extinde energia lor albastră, plină de pace, în întregul corp. Păstrează starea de bine cât mai mult timp după aceea.

Beneficii

  • aduce o stare de bine în rinichi
  • încălzește zona rinichilor care, prin natura ei, este mai rece și deci expusă bolilor
  • învelește rinichii cu o energie caldă și blândă și le ridică nivelul energetic
  • calmează stresul, anxietatea, durerile de rinichi și de spate

Are, în plus, atu-ul că e o poziție de putere, adică te va face să te simți plin de energie și exuberanță (menține-o minim 2 minute înainte de o întâlnire care te neliniștește sau când vrei să ceri vreo mărire de salariu).

6. Sunetul rinichilor

Face parte din meditația completă a celor 6 sunete vindecătoare din sistemul de practici taoiste Universal Healing Tao. Fiecare sunet se poate face și separat, deci puteți exersa doar sunetul rinichilor când simțiți nevoie.

Cum se face

Pe marginea scaunului, cu spatele drept, venim cu atenția asupra corpului. Inspirăm, expirăm și ne relaxăm.

Aducem palmele în dreptul rinichilor şi ne conectăm cu ei, îi lăsăm să se destindă şi să devina calzi şi liniştiţi. Le surâdem şi coborâm urechile şi energia lor în rinichi, spiralăm şi combinăm energiile lor. Surâdem vezicii urinare şi o conectăm şi pe ea cu rinichii.

Coborâm apoi privirea în rinichi, privim în interiorul lor şi verificăm cu ajutorul ochilor dacă în ei există elemente negative legate de nelinişte, frică, panică, stres. Tot ce găsim negativ în rinichi vom transforma cu ajutorul sunetului.

Sunetul rinichilor QigongDeschidem ochii, apropiem picioarele, ne aplecăm în faţă cu spatele drept şi îmbrăţişăm cu braţele îndoite genunchii, privim drept înainte, apoi ne retragem de spate până se îndreaptă braţele în timp ce coloana se curbează uşor în zona rinichilor şi ridicăm călcâiele.

În timp ce ne retragem spre spate, expirăm făcând sunetul CIUUUUUU, iar pe expiraţie vedem cum din rinichii noştrii iese un abur cenuşiu ce se duce în faţa noastră precum un abur gri care se scurge în adâncul Pământului. Acesta îl preia, îl spiralează şi îl transformă într-o energie pozitivă.

Revenim la poziţia normală, depărtăm uşor picioarele, închidem ochii şi aşezăm palmele în dreptul rinichilor. Repetăm sunetul de minimum trei ori.

Închidem din nou ochii, ridicăm braţele în sus şi ne conectăm cu sursa cosmică a elementului apă: vizualizăm în cosmos o galaxie imensă, în formă de spirală albastră, apoi, mai aproape de noi, marea albastră de safir şi mai aproape de noi ţestoasa albastră, spiritul rinichilor. Aspirăm energia albastră, strălucitoare, benefică a elementului apă, prin centrul dintre sprâncene, o conducem pe interior către rinichi şi o lăsăm să se înfăşoare în jurul lor, să se reverse în ei şi să-i destindă.

Punem palmele pe rinichi şi vizualizăm/simţim cum aceştia se deschid precum două flori mari albastre. Lăsăm această energie benefică să se spiraleze în interiorul lor până când transformă toate emoţiile negative (frică, panică, stres) în emoţii pozitive (blândeţe, linişte, calm, înţelepciune).

Cu fiecare inspiraţie, rinichii devin tot mai sănătoşi, mai albaştri, mai strălucitori şi din interiorul lor răsare chipul nostru surâzător. Surâdem şi noi rinichilor şi îi lăsăm să radieze în continuare energia virtuţilor, până când întregul corp se încarcă cu emoţiile lor pozitive.

Beneficii

  • transformi enegiile negative și stresul în energii pozitive și liniște, pace
  • reduci tensiunile din corp
  • scazi anxietatea, neliniștea, fobiile
  • aduci energie pozitivă, vindecătoare în rinichi și în sânge
  • crești puterea voinței

7. Activarea prin lovire ușoară a punctului rinichilor – Ming Men si a ombilicului

Este un exercițiu de Qigong dinamic, făcut de pe loc. Noi îl includem tot în partea de încălzire completă pe care o facem înainte de o ședință de Tai Chi Chuan sau Qigong.

Cum se face

În picioare, cu tălpile depărtate la o lățime de umeri. Începi să te rotești mai întâi spre stânga din zona șoldurilor care rotesc torsul. Acesta imprimă o mișcare de balans brațelor astfel: brațul drept ajunge în față, cu palma lovind ușor zona ombilicului, iar brațul stând ajunge în spate, cu dosul palmei lovind ușor punctul rinichilor de pe coloană (Ming Men), opus ombilicului.

Apoi te rotești din șolduri către dreapta, brațul stâng ajungând în fața, cu palma stângă loving ombilicul, iar brațul drept în spate, cu dosul palmei loving ușor punctul Ming Men. Fă aceste rotiri de mai multe ori, având grijă să lovești ușor.

Beneficii

  • activezi mai puternic zona de adunare a energiilor din abdomenul inferior (Tantien-ul inferior, centru energetic important)
  • activezi punctul rinichilor și, prin el, rinichii
  • îmbunătățești digestia, absorbția și eliminarea (prin lovire și răsucire se lucrează organele digestive și de eliminare)

8. Extinderea pe spate

Această poziţie lucrează meridianul rinichilor și va crea în corp o mare cantitate de energie, care va urca prin coloana vertebrală la cap.

Cum se face Extinderea pe spate

În picioare, ţine genunchii drepţi şi tălpile depărtate la lățimea șoldurilor Pune palmele pe fesieri cu degetele îndreptate în jos. Genunchii trebuie să fie blocaţi şi drepţi. Acest lucru va permite o blocare mai puternică a coapselor şi feselor.

Şoldurile rămân deasupra tălpilor ca să curebezi partea superioară şi mijlocul spatelui şi nu zona lombară. Dacă curbezi prea mult şoldurile şi partea inferioară a coloanei vertebrale, poți face rău  discurilor intervertebrale şi poți atinge nervii, din cauza greutăţii excesive.

Apleacă-te ușor pe spate din zona superioară a coloanei. Ca să protejezi partea inferioară a coloanei vertebrale, trebuie să curbezi puternic spatele, începând din partea superioară a coloanei vertebrale, încordând cu putere coapsele şi fesele.

Încleștează dinţii. În timp ce te apleci pe spate, începe cu capul. Lasă capul pe spate, începând cu partea superioară a gâtului, până când vei simţi cum se întind fasciile din partea din faţă a gâtului. Nu lăsa capul să cadă în spate, pentru că este foarte rău pentru vertebrele cervicale.

Dacă execuți corect, veţi simţi că gâtul se lungeşte şi mai mult în sus, chiar dacă este înclinat spre spate. Dacă simţi vreo senzaţie de inconfort în vreo zonă, fie nu exersezi corect, fie încerci să te lași prea mult în jos.

De îndată ce partea din faţă a gâtului s-a întins în mod corect, vei simţi cum pieptul se ridică în mod automat şi, în timp ce se întinde în sus, va întinde în mod automat şi abdomenul.

Amintește-ți că, chiar dacă ești foarte flexibil, nu trebuie să te lași prea mult pe spate dacă practici corect acest exerciţiu.

Contrapoziția

Aplecare in fataRidică-te lent din poziția de extindere către spate şi lasă braţele pe lângă corp. Apleacă-te apoi lent faţă, îndoind genunchii și coborând vertebră cu vertebră.

Gâtul este moale, capul atârnă liber şi mâinile sunt lăsate libere. Nu te forța. Ridică-te încet, tot vertebră cu vertebră, pentru a evita ameţeala. Acesta este un exerciţiu destul de obositor și e bine să îl faci cu moderaţie.

Beneficii

  • activează meridianul rinichilor și coloana vertebrală
  • deschide sternul, activează timusul, întinde tiroida, paratiroidele, pieptul şi fasciile laterale și de pe fața corpului
  • relaxează tensiunea acumulată în piept şi abdomen
  • ajută la crearea structurii corporale

9. Postura „îmbrățișarea copacului” cu respirația inversă

Această poziție statică face parte din Qigong-ul cămășii de fier din sistemul Universal Healing Tao.

Exersează mai puțin la început – stai în poziție 1 – 2 minute, apoi, cu timpul, poți sta din ce în ce mai mult.

Cum se face

Camasa de fier Qigong imbratisarea copaculuiPicioarele sunt uşor depărtate la o lăţime de şolduri sau umeri, tălpile paralele, genunchii uşor flexaţi, spatele drept (acordă atenţie în special zonei lombare care trebuie să fie extinsă spre spate, nu curbată ca în postura normală).

Bărbia este puţin retrasă (împinge cu creştetul capului spre cer), braţele ridicate cu palmele la nivelul ombilicului, plexului solar sau pieptului, după cum te simţi comfortabil. Palmele au degetele îndreptate unele spre celelalte, ca şi cum ai îmbrăţişa un copac.

Ca să faci respirația inversă (de energizare), începe să respiri în felul următor: inspiră şi aplatizează abdomenul, presând ombilicul spre coloană (pieptul se umflă automat), expiră umflând abomenul (pieptul se goleşte automat). Fii atent doar la mişcările abdomenului, nu controla şi cutia toracică.

Odată cu fiecare inspiraţie şi aplatizare a abodmenului încordează şi muşchiul pubo-coccigian (perineul) pentru a păstra energia în interior.

Beneficii

  • faci un masaj al organelor interne (prin respirația în ritm mai rapid)
  • prin postură creezi o structură coporală puternică
  • te împământezi (te conectezi cu energia pământului care hrănește în primul rând rinichii)
  • te energizezi
  • devii mai eficient și centrat când faci Tai Chi Chuan

10. Energizarea rinichilor exersând către nord

Pentru acest exercițiu vei exersa, de fapt, forma de început din secvența de mișcări (taolu) de Tai Chi Chi Kung I din sistemul Universal Healing Tao.

Cum se face Secventa de deschidere Tai Chi Chi Kung I

Pornești din poziția în picioare, cu fața către nord (direcția elementului apă, conectat cu rinichii), cu tălpile apropiate. Simte corpul drept și puternic, sprijinit pe pământul de sub tălpi. Brațele atârnă drepte pe lângă corp, cu palmele către el.

Flexează genunchii și fă un mic pas spre stânga. Distanța dintre tălpi să fie cât cea a șoldurilor. Rămîi cu genunchii flexați.

Apoi, pe măsură ce inspiri lent, ridică brațele întinse în față până la nivelul umerilor, păstrând coatele ușor îndoite și palmele către pământ.

Tot pe inspirație, trage brațele către tine: coatele coboară și palmele cu fața în jos și cu încheieturile îndoite se apropie de corp. Întoarce palmele către în față și, pe expirație, împinge brațele (ca și cum ți vrea să împingi pe cineva). Brațele nu se întind până la maximum (coatele rămân mereu ușor îndoite).

Pe măsură ce împingi brațele în față, împinge zona lombară către spate, aplatizând abdomenul (masezi astfel zona rinichilor).

Apoi reia mișcarea de retragere a brațelor către corp, cu palmele în jos și apoi pe cea de împingere.

Beneficii

  • lucrezi mușchii mari ai picioarelor și sporești legătura cu pământul prin tălpi
  • lucrezi tendoanele brațelor și coloana vertebrală
  • începi să simți cum curge energia prin picioare și prin brațe
  • energizezi rinichii cu energia blândă a pământului
  • activezi structura întregului corp

Rinichii tăi îți mulțumesc!

Dacă ai trecut prin tot articolul, sigur ai făcut câteva din cele 10 exerciții, iar rinichii tăi sigur se simt mai bine!

Continuă cu exercițiile care îți plac și te fac să te simți bine. Apoi, încearcă să adaugi și din celelalte.

După ce le-ai încercat pe toate, trimite-ne părerea ta despre aceste exerciții și remedii pentru rinichi. Care ți-a plăcut cel mai mult? La care ai simțit cel mai bine efectele?

Scris de Miruna Macavei

Caut armonia, autenticitatea și simplitatea. Practic și scriu despre Feng Shui din 2003; sunt instructor de practici taoiste din 2006 și terapeut Chi Nei Tsang din 2015. Scriu poezii, desenez și pictez. Mă găsești la 0720-029877 și la miruna@simplitao.ro.

Comentarii

comentarii

7+1 exerciții simple pentru relaxare pe care le poți face oriunde și oricând.

Îți mulțumim! Apasă aici pentru a descărca ghidul.

Curs Qigong 2 Popup