Puterea (vindecătoare a) respiraţiei (normale)

Respiraţia – un proces important

Nu toată lumea conştientizează importanţa unei respiraţii corecte. Acest lucru se datorează şi faptului că procesul respirator este condus de către subconştientul nostru. Este un proces automat căruia nu-i mai acordăm atenţie în viaţa de zi cu zi.

În practicile energetice de Qigong, însă, este un proces extrem de important şi de aceea atât marii maeştri, cât şi practicanţii obişnuiţi îi acordă o atenţie deosebită.

Ca să ne putem concentra atenţia pe acest proces respirator este obligatoriu să înţelegem importanţa lui, să ne dăm seama ce se întâmplă când respirăm.

Respiraţia este energie (Chi) vitală

Respiratie Qigong cu Costin Vasile

În principiu este simplu: respiraţia înseamnă viaţă; nu mai respiri înseamnă că nu mai trăieşti. În timp ce inspirăm, aducem oxigen şi alte substanţe şi energii în interiorul nostru, iar când expirăm eliminăm dioxid de carbon (dar nu doar atât).

Oxigenul este necesar organismului pentru programele din interiorul lui, prin care arde şi transformă substanţele, mineralele, vitaminele în procesul de energizare a corpului fizic şi în alte procese. Dioxidul de carbon rezultat în urma acestor arderi este obligatoriu să fie eliminat, altfel otrăveşte organismul.

Respir, deci sunt sănătos?

Până aici toate simple şi frumoase, însă deşi toţi oamenii respiră, puţini sunt sănătoşi. Acest lucru se datorează faptului că respiraţia nu este completă, nu este profundă, ci este o respiraţie superficială.

Primul lucru pe care trebuie să-l facem atunci când vrem să respirăm corect, profund, este să înţelegem procesul respirator şi cine participă la el.

Mecanica respiraţiei, pe scurt

Toată lumea ştie că respiraţia se realizează prin intermediul plămânilor (şi a pielii, dar nu despre ea vorbim în acest articol). Plămânii se află în cutia toracică, iar aceasta are o capacitate redusă de dilatare şi contractare. Pentru a putea folosi plămânii la potenţialul lor maxim este nevoie să folosim diafragma toracică, un muşchi ce separă cutia toracică şi cavitatea abdominală.

În momentul în care diafragma toracică este folosită corect, ea va presa organele interne din cavitatea abdominală şi va face loc plămânilor să se dilate şi să aducă mai mult oxigen în corp, iar în felul aceste ne creştem capacitatrea respiratorie.

Beneficiile majore ale respiraţiei corecte

Dilatarea şi contractarea plămânilor în anumiţi parametri, cu ajutorul diafragmei, are beneficii multiple. Prin presarea organelor din cavitatea abdominală, se execută practic un masaj asupra lor, ajutându-le să se detensioneze. Practic, ne masăm şi ne ventilăm organele interne cu ajutorul diafragmei. Putem astfel să ne relaxăm ficatul, stomacul, splina şi pacreasul, intestinele, rinichii şi suprarenalele. Odată relaxate, ele vor regla activitatea sistemelor corporale pe care le guvernează din punct de vedere energetic.

Totodată, prin folosirea mai intensă a muşchilor respiratori intercostali, putem crea o presiune benefică asupra cutiei toracice, a inimii, timusului, plămânilor, ganglionilor limfatici de la subraţ. Acest lucru va duce la:

  • eliminarea tensiunilor din zona pieptului
  • întărirea imunităţii (timus)
  • relaxarea inimii (sistemul circulator)
  • detoxifierea plămînilor şi a inimii printr-o mai bună oxigenare a acestora
  • ventilarea şi oxigenarea creierului, etc.

Iar toate aceste beneficii vor putea fi obţinute doar prin respiraţie. Inteligenţa corpului nostru este uimitoare; din păcate, noi nu mai avem timp pentru el, nu-i mai acordăm suficientă atenţie şi grijă.

“Experiment respirator” Qigong

respiratia-normala-ChiKungPuteţi încerca următorul experiment: seara, înainte de culcare, întindeţi-vă pe pat cu o pernă sub cap şi genunchii ridicaţi (fie puneţi tălpile pe pat, fie puneţi încă o pernă sub ei). Aşa veţi putea urmări mai uşor mişcările abdomenului.

Exersaţi o respiraţie normală, profundă, abdominală de 18-36 de ori.

Pe inspiraţie, dilataţi (umflaţi) abdomenul, pe expiraţie contractaţi (dezumflaţi) abdomenul. Dacă apare o uşoară ameţeală, opriţi-vă şi reluaţi exerciţiul în altă seară, începând cu mai puţine repetări (9-18).

Exersată în fiecare seară, această respiraţie vă va ajuta să vă relaxaţi, să eliminaţi tensiunile (fizice sau energetice) din corp, să vă odihniţi mai bine şi să creaţi condiţii ideale corpului pentru a se regenera în timpul somnului.

Spor la exersare şi urmăriţi partea a doua a acestui articol, despre beneficiile respiraţiei inverse.

 

Scris de Miruna Macavei

Caut armonia, autenticitatea și simplitatea. Practic și scriu despre Feng Shui din 2003; sunt instructor de practici taoiste din 2006 și terapeut Chi Nei Tsang din 2015. Scriu poezii, desenez și pictez. Mă găsești la 0720-029877 și la miruna@simplitao.ro.

Comentarii

comentarii

7+1 exerciții simple pentru relaxare pe care le poți face oriunde și oricând.

Îți mulțumim! Apasă aici pentru a descărca ghidul.

Curs Qigong 2 Popup