Închide ochii. Acum imaginează-ți cel mai bun student posibil: vine mereu la timp, ia notițe de fiecare dată.

Iubește să învețe. Pune numai întrebări profunde care provoacă și mai multă învățare și atenție în grup. Lucrează mult, intens, atât la oră, cât și în afara ei.

Continuă să îți imaginezi acest student. Ești gata să îi predai?

Ah, am uitat să precizez ceva. Are totuși câteva defecte: este arogant și are un ego mare.

Se laudă mereu. Simte nevoia să arate cât e de bun. Nu îți arată respectul cuvenit. De fapt, are vreodată gura închisă când altcineva vorbește? Minte des și nu poți avea încredere în acest student. Nu îi pasă deloc de nimeni altcineva decât de sine.

Nu mai sună perfect acum, nu-i așa? La început, cu siguranță părea că ai descoperit un înger căzut din rai. Dacă trăsăturile sale ar fi fost doar acelea, ar învăța foarte multe în viață, atât din perspectivă academică, cât și din perspectiva artelor marțiale. Dar cine vrea să predea unui om nesuferit? Nu mulți ar accepta asta cu zâmbetul pe buze. Mai ales dacă e vorba de un maestru care face asta din pasiune, nu pentru a lua banii pe cursuri.

Majoritatea profesorilor și maeștrilor cred să sunt de acord că lecția numărul ichi (NT: unu, în japoneză) nu este despre abilități și cunoaștere, ci despre respect și conduită, în special dacă abilitățile învățate au potențialul de a face rău altor persoane.

Asta nu înseamnă că profesorul i-ar tăia accesul la cunoaștere studentului arogant, ci că un astfel de student își sabotează propria dezvoltare. O minte arogantă învață foarte puțin.

Hai să ne uităm la codul războinicilor din Japonia feudală. Bushido.

Nota bene: Aceste precepte nu au fost scrise integral, motiv pentru care o să le găsiți în număr diferit, în funcție de sursă.

Dacă îl citești pe Nitobe Inazo și faimoasa lucrare publicată la 1900, Bushido: The Soul of Japan, o să descoperi 8 precepte bushido. Dacă citești texte mai vechi, vei descoperi doar 7.

Majoritatea acestor principii au fost integrate pur și simplu în casta samurailor, fiind o conduită necesară pentru ei. De aceea, nu era nevoie să fie scrise, fiind ceva așteptat de la ei în orice moment.

Indiferent de numărul lor, fiecare reprezintă un principiu important pe care un samurai trebuia să îl reprezinte prin tot ceea ce era și făcea, așa că hai să vedem cum trăiau:

義 (Gi – Echitate)

Partea de sus a ideogramei reprezintă berbecul. Poate suna ciudat, dar berbecii erau considerați în China (de unde este originar acest caracter/kanji) simbolul justiției și al respectului, datorită modului în care îngenunchează uneori. Totodată, ideograma pentru berbec poate fi combinată cu cea pentru mare, însemnând frumos.

Partea de jos a ideogramei se referă la ”eu/mie/al meu” și poate fi folosită atunci când vorbim despre sine, dar poate fi spartă de asemenea în ideograma pentru mână și cea pentru suliță/halebardă. Într-un sens poetic, putem să ne imaginăm găsirea căii frumosului și a respectului chiar și în mijlocul luptei / conflictului.

Chiar și când mă lupt sau mă cert, nu transpir, ci strălucesc.

Există chiar o capră-unicorn în mitologia chinezească, Xiezhi, care poate spune mereu cine e inocent și cine e vinovat, care îi pedepsește bine pe cei răi și – în funcție de regiunea din care vine legenda – chiar îi mânăncă. Citește din nou această frază și las-o să își facă efectul.

Indiferent de unde suntem sau ce se întâmplă în jurul nostru, ca luptători de arte marțiale trebuie să ne susținem moralitatea și să ne purtăm cu corectitudine. Să căutăm dreptatea în acte mici și mari deopotrivă.

勇気 (Yu Ki: Curaj)

Partea de sus a ideogramei poate însemna cale, iar partea de jos putere. Împreună înseamnă vitejie sau calea puterii. Totodată, caracterul pentru vitejie e doar o parte din caracterul pentru curaj sau dârzenie.

Vitejia este o atitudine, o trăsătură a cuiva. Sunt dispuși să fie eroi și să facă ceva ce alții nu îndrăznesc. Curajul e diferit.

Curajul înseamnă să fii la fel de speriat ca toți ceilalți, dar să accepți ce ai de făcut, din motive personale sau pentru beneficiul / sănătatea altcuiva.

Te-ai uitat vreodată la desenul animat din anii 2000, numit Curaj, câinele fricos? Era despre un câine mov pe nume Curaj, care era speriat de absolut tot ce-l înconjura. Dar atunci când stăpânii lui erau în pericol, sărea să îi ajute orișicum. Despre acest tip de curaj vorbim, etimologic. Curajul câinelui mov.

A doua ideogramă din Yu Ki poate fi scrisă în moduri diferite. Citirea/scrierea japoneză este așa cum am zis mai sus. Versiunea tradițională chinezească este 氣.Radicalul acestei ideograme este cel pentru orez crud și abur.

Ai puțină răbdare cu mine, promit că nu am luat-o razna cu povestea asta.

Există o legătură între curaj și gătirea orezului. Promit. Vezi tu, cei doi radicali pentru acest ultim caracter se combină în cuvinte / concepte foarte variate: abur, aer, gaz etc. Se pronunță ki în japoneză și qi/chi în chineză.

Da.

Același ki ”mistic” de care noi, maeștrii, facem atâta caz! Pur și simplu înseamnă energie. Nu în stilul ”un veeechi secret chinezesc”, ci chiar într-un mod științific. Aburul care se ridică din orezul gătit. Ne putem raporta la el în multe feluri, filosofice sau nu (dar asta în altă postare).

Ca să concluzionăm, cele două ideograme împreună pot însemna energia de a fi curajos. Să fii curajos în timp ce un altul încearcă să te toace, la propriu, înseamnă efort. Consum de energie. Ki.

仁 (Jin: Bunăvoință)

Iubesc ideograma asta! Foarte tare! Dacă ai vrea să descrii bunăvoința, cum ai face-o? E mult mai simplu decât ai crede. Sunt două părți în acest caracter. Radicalul din stânga reprezintă omul în sensul de omenire. Celălalt radical (cele două linii orizontale) reprezintă doi.

Jin, bunăvoința, este conexiunea dintre doi oameni. Reprezintă modul în care ne purtăm cu cei din jur, chiar dacă sunt vagabonzi sau celebrități la Hollywood. Reprezintă ceea ce ne leagă ca oameni trăind pe pământ.

Deși cred că putem extinde ideea și la extratereștri sau spirite…

禮 (Rei: Respect)

REI!

Recunoaște, tocmai te-ai înclinat!

Numeroase arte marțiale, mai ales cele japoneze, știu că rei înseamnă să îți arăți respectul. Să explorăm înțelesul mai bine, totuși.

Ideograma e compusă din doi radicali:
– abundență sau preaplin
– a demonstra sau manifesta

Împreună reprezintă un sacrificiu total pentru un ritual sau ceremonie. Un act făcut cu respect și reverență pentru cineva sau ceva. Un act care are importanță. Merită spus că ideograma simplificată (chineza simplificată a apărut în 1950) folosește radicalul pentru misterios/mic. Lucrurile mici pe care le facem trebuie tratate ca parte dintr-un ritual important. Respectul ar trebui arătat în fiecare acțiune făcută și cuvânt spus.

誠 (Makoto: Sinceritate)

Jumătate din ideogramă este un radical ce înseamnă cuvinte sau vorbire (reprezintă o gură cu limba pe afară sau sunete ieșind). Cealaltă jumătate înseamnă complet sau finalizat. Împreună formează ”vorbirea completă”. Nimic de ascuns. Nimic lăsat nespus cu intenții rele.

Orice practicant de arte marțiale (și om decent, de fapt) ar trebui să fie integru în viața de zi cu zi. Studenții tăi trebuie să poată avea încredere în tine. Colegii la fel. Cuvintele, acțiunile și intențiile tale nu ar trebui să fie deconectate vreodată.

Acest aspect e din ce în ce mai important pe măsură ce McDojo-uri răsar peste tot prin lume. Trebuie să rămâi la fel de sincer și onest.

Cel mai important, însă, ar trebui să fii sincer cu tine în orice moment.

Nu te preface că tehnica ta favorită e invulnerabilitatea. Nu inventa răspunsuri la întrebările studenților tăi. Recunoaște când greșești. Numai atunci poți începe să înveți și crești cu adevărat.

A învăța ceva nou înseamnă să recunoști că nu știai ceva înainte.

Din păcate, există această boală care se tot extinde de la un artist / atlet de top la altul: ego. Iar acest ego duce la pierderea integrității.

– Oh, n-am finalizat Basai Dai pentru că sunt încă obosit de la antrenamentul de ieri!
– L-aș fi putut bate, dar am zis să îl iau mai încet!
– Celălalt a câștigat pentru că l-au favorizat cei din juriu!

Așa cum încercăm să fim sinceri față de ceilalți, hai să fim sinceri și cu noi.

名譽 (Meiyo: Onoare)

Prima ideogramă înseamnă poziție sau loc (în sensul de podium – primul loc, al doilea loc, al treilea loc) și poate fi spart pentru a reprezenta seară și gură.

Credeți-mă, are un sens toată treaba asta.

Nu știu despre voi, dar eu nu mă dau seara jos din pat decât dacă mă cheamă cineva important pentru mine. Câinele meu și profesorul meu ar obține reacții foarte diferite din partea mea, de exemplu, în timpul nopții.

A doua ideogramă înseamnă laudă sau reputație. Dacă o spargi ajungi la ”cuvintele pe care cineva le poartă în spate”.

Dacă alături cele două ideograme ajungi la ”o postură care este lăudată sau care are o anumită reputație”. Întrebarea mea este: Unde începe reputația ta?

Titlul îți dă greutate sau tu ești cel care îi oferi valoare și profunzime?

Meditează bine asupra acestui lucru!

忠義 (Chu Gi: Loialitate)

Încă un set de ideograme care pot fi interpretate în sens poetic, filosofic și foarte frumos. Prima ideogramă are două părți, inimă și mijloc. Înseamnă devotament, ceva pe care inima ta se concentrează.

A doua ideogramă înseamnă virtuozitate. Dap, chiar acel caracter de care am vorbit la începutul articolului.
Îți aduci aminte? Capra mâncătoare de oameni și obsedată de justiție? Așa, să trecem mai departe.

Împreună reprezintă devotament pentru justiție. E interesant că acest caracter pentru virtuozitate / justiție poate fi folosit și pentru adopție. Așa că îl putem interpreta și ca a rămâne devotat către ce sau pe cine adoptăm.

Ce e important de reținut este că a fi o persoană bună conduce la a fi un student bun și un bun practicant de arte marțiale, tocmai datorită acestui lucru (împreună cu multe altele).

Dacă predai celor mici, atunci asta e una dintre cele mai importante și valoroase lecții. Bine, se aplică și adulților la fel de mult.

Artele marțiale sunt despre a trăi, nu doar a supraviețui.

Nu știu despre tine, cel ce citești, dar pe mine nu mă pândește câte un criminal la fiecare colț de stradă. Nu-mi amintesc, dar cred că nici atunci când dorm nu e cazul de așa ceva.

Așa că ceea ce folosești cel mai mult din practica artelor marțiale este reprezentat tocmai de partea etică, morală a poveștii. În fiecare zi trebuie să luăm decizii legate de cum ne comportăm, iar asta se poate antrena, pentru a deveni din ce în ce mai buni.

Etica, alături de abilități, reprezintă o idee universală, până la urmă, fiind predominantă în multe culturi, nu numai în Est, unde este o parte integrală a țărilor de acolo:
– Artele marțiale chinezești au un cod similar numit Wu De
– Cavalerii europeni aveau chiar asta – codul cavaleresc.
– Pirații din sec. XVII-XVIII aveau precepte de conduită stabilite prin Acorduri
– Biblia conține cele 10 porunci
– Roma antică avea Corpus Juris sau Codul Legilor Civile
– Medicina are Jurământul Hipocratic
– Tribunalele moderne din Statele Unite au Common Law – jurisprudența

Nu contează ce fel de ”putere” ai, important e să nu abuzezi de ea. Este un dar, nu doar o armă puternică.

Articol de Justin Ford, apărut în original aici.

Scris de Miruna Macavei

Caut armonia, autenticitatea și simplitatea. Sunt consultant de Feng Shui din 2003; instructor de practici taoiste din 2006 și terapeut Chi Nei Tsang din 2015. Ofer și terapiile Access Bars, Energetic Facelift, terapia craniosacrală. Citirile angelice sunt și ele în sufletul meu și le ofer cu drag. Scriu poezii, desenez și pictez. Mă găsești la 0720-029877 și la miruna@simplitao.ro.

Comentarii

comentarii